PlayList

נשים קטנות גדולות

בשנים האחרונות עלתה מחדש תופעת היוצרות והזמרות הישראליות. התופעה המבורכת הזאת שהביאה לנו את מאיה איזקוביץ, ג'ודי ענתבי, אביגיל רוז ועוד רבות וטובות מחזירה את הרוק – פופ הנשי הישראלי לימיו הגדולים שכללו את יהודית רביץ, קורין אלאל וריקי גל ומרעננת את השורות. קבלו רשמים מהופעתן של חן רותם וטל שדאי.

בערב שישי "בבית היוצר אקו"ם" בנמל תל אביב מול קהל לא רב של חברים, אורחים ומבקרי מוסיקה נפתחת הופעתן של שתי יוצרות וזמרות צעירות, בוגרות מכללת "הד" למוסיקה.

ראשונה עולה לבמה חן רותם שפותחת בשיר על הקיבוץ בצפון ממנו היא הגיעה לתל אביב, דרך שעושה כמעט כל קיבוצניק צעיר. "התחלנו בנסיעה צפונה לקיבוץ ונמשיך עם עוד אחד" אומרת רותם ומתחילה את השיר "שומרת לילה". רותם המלווה בגיטרה הקלאסית של נמרוד גלבוע, בבס של זיו מן ובאודי צ'יקו גילברט על התופים ממשיכה לשיר "תל אביב" שיר נוסף מתוך אלבום הבכורה שלה שיצא ב-2010.

"תל אביב" הקצבי והרוקיסטי המדבר על יוקר המחייה בעיר והמצוקה של צעיריה ומתקשר באופן מושלם למחאה ששטפה את הארץ בשנה שעברה מצטרף לשאר הנושאים שעליהם שרה רותם בשיריה- על כאב המחייה בישראל, והקשיים העומדים בדרך, על יחסים ועוונות בדרך של כאב גדול וזעקה. "השיר הבא נקרא 'מילים ברורות' והוא עתיד לצאת באלבום הבא בעזרת 'מי שיהיה'…", אומרת רותם וממשיכה, "השיר הוא נאום הבחירות שלי במקרה וימאס לי ממוסיקה", מוסיפה רותם שנשארת על הבמה רק עם הגיטרה, חשופה, ומבקרת את המציאות היומיומית ואת חוסר המנהיגות בממשלה ובציבור.

לשיר "נגמר הים", שיר מחאה של חן נגד הנסיעה של טרקטורונים וג'יפים על חופי הארץ שנכתב לא במקרה בחוף הבונים, מצטרפת טל שדאי חברתה לספסל הלימודים (לשעבר) במכללת "הד" שחולקת איתה את השיר השמח ביותר שלה ,לדבריה, וגם את הערב המוסיקלי הזה בנמל. "יורש העוצר" אשר מדבר על הסכסוך הערבי-ישראלי הוא שיר שהלחינה חן רותם לאלבום "אבנים כבדות" של בני הזוג אורית גידלי ואלכס בן ארי שיצא ב-4.9 ובמעבר חלק מתחילה רותם גרסת כיסוי מעוברתת שתרגם בן ארי לשיר "California dreams" של להקת "האמהות והאבות" שפעלה בסוף שנות השישים בארצות הברית.

החידוש העברי זוכה לתגובות חיוביות מצד הקהל שלא ציפה למשהו בסגנון הזה מרותם שלא ידועה בשיריה הקופצניים. ההופעה של חן רותם שנעה בקו שבין הכאב, הזעקה והדיכאון על המצב בארץ לבין שירי מחאה קצביים ועוקצניים נחתם דווקא עם השיר הקצבי והביקורתי "הוזה המדינה" שכבר משמו ניתן להבין על מה הוא מדבר ואת דעותיה של רותם בעניין, אנחנו מצטרפים ומקפצים לצלילי השיר שחותם את הופעתה של חן רותם שמתחלפת עם טל שדאי העולה לבמה בלי יותר מידי גינונים והתחכמויות עם השיר "קח אותי" הקצבי כשהיא מלווה בקלידים, גיטרה חשמלית, בס, תופים ואפילו זמרת ליווי.

שדאי ששיריה מאופיינים בקצב רוק-פופ מעט תיאטרלי מברכת את הקהל שהגיע עם חיוך שאי אפשר להיות אדיש לו. היא ממשיכה עם "בצל הרמזורים" השיר הראשון והישן ביותר שלה לדבריה. "הרבה פעמים אני אוהבת לקחת שירים ישנים", אומרת שדאי ומוסיפה, "אני לא יודעת אם להתבאס מזה שלמרות שהשירים ישנים שום דבר לא השתנה או דווקא להפך", השיר עליו מתכוונת טל הוא "ארץ קטנה עם שפם" אותו מתחילה הלהקה לנגן. השיר של קורין אלאל שזכה בעבר כבר לקאבר של להקת הרגאיי "איאם" זוכה לגרסתה של שדאי שלוקחת אותו למחוזות הפופ-רוק עם קלידים שמכתיבים את הקצב, תופים שמכים ללא מנוח וקולה העשיר של טל שמתגבר, פשוט תענוג פופ צרוף. קצב ההופעה יורד ומרכז תשומת הלב מופנה לקלידים שמקדמים את השיר "לא מרגישה", החשוף ונטול הדרמות שמדבר על רגש או על חוסר בזה, על יחסים וכאב.

"שני אקורדים" הסינגל הראשון של שדאי שיצא לרדיו ושמלווה בקליפ אנימציה יפיפה – מספרת טל בגאווה תמימה וטהורה שמעלה חיוך למראה ההתרגשות, והאמת שבצדק, הקצב מגניב וקליט, המילים קולעות ואפילו יש סולו תופים של אודי צ'יקו גילברט שמתפתח לג'אם מדליק, בקיצור שאפו… שדאי שמסתבר כי היא מעריצה של "הבילויים" מזכירה את האיחוד שלהם ומתחילה את הלהיט "אוטו זבל" בביצוע ג'אז-בלוז-רוק איטי ונוגע שמראה צד אחר של השיר הכל-כך אהוב ומוכר, רק הסקסופון חסר שם.

את ההופעה והערב חותמת טל שדאי עם הלהיט המדבק שלה "אני מתפשטת", שעליו המלצנו לכם בטור "ההמלצה של קמינסקי" ושאפילו אפשר לדרג אותו במצעד של רשת ג'. השיר שחותם את ההופעה עם חיוך כל הדרך למכונית ועם תחושה של "עוד" מעלה את הנקודה שזה באמת מזל ששבה עטרה ליושנה ושיש חזרה של יוצרות וזמרות רוק חדשות ואיכותיות שמוסיפות צבע ותכנים לעולם המוסיקה הישראלי, באמת שהגיע הזמן.                     

המלצה של קמינסקי…      

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *