PlayList

תחת כישוף

"עד העונג הבא", "זן נדיר", "קסם על ים כינרת" הם רק חלק מהרפרטואר של אחת מלהקות הרוק בכלל, והרוק הנשי בפרט שהשפיעו על דור שלם אי שם בשנות ה-90, להקה שהייתה פורצת דרך- להקת המכשפות.

ביום רביעי (23.5) על במת הבארבי בתל אביב התקיים מופע מחווה מרגש, קסום, מטורף וכל כך כפי של "המחשפות" המתרחש לציון 20 שנה לצאת אלבומה הראשון של הלהקה "עד העונג הבא" ולציון 15 שנה לפטירתה של סולנית הלהקה ענבל פרלמוטר ז"ל. המופע נפתח עם השיר הנושא את שם הלהקה "המכשפות" כאשר על הבמה שתי חברות הלהקה המקוריות – יעל כהן על התופים ויפעת נץ על הבס, כשהן מחוזקות בליעד שר בגיטרה החשמלית ומלי שלום, בוגרת תוכנית הריאליטי "כוכב נולד" 9, שנכנסה לנעלים לא קטנות בכלל בתפקיד הסולנית של הלהקה, תפקיד אשר היה שייך לפרלמוטר.

המחשפות – עד העונג הבא

המופע שזכה לפרסום תקשורתי לא רע הצליח להביא לבארבי קהל של כ-200 איש, מספר שכמעט ממלא את האולם. בקהל היה אפשר לראות מעריצים שרופים של הלהקה לצד הורים שהביעו את ילדיהם ובין המאזינים אפשר היה לראות גם את לאון פדרמן, שדרן רדיו "קול הקמפוס", מבקר מוסיקה ומפיק ליין "ליכלוך באוזן" וכן גם את דוד לביא שהיה עם מלי שלום בכוכב נולד ואפילו הגיע למקום השני.

הפתיחה המפתיעה חושפת את החיבור של מלי ללהקה עם משחק בקול, צחוק מרושע כיאה למכשפה והמון ביטחון, אבל איך שהשירים נשמעים מוזר בלי פרלמוטר שכל כך מזוהה איתם. אחרי רצף שירים שמוכיח את עוצמת קולה כמו לדוגמה השיר "פחד אמיתי" ו"מתח מיני" שיצאו באלבום "עד העונג הבא" משנת 1992 מברכת שלום את הקהל. ברכות השלום נמוגות ומפנות מקום לקצב הרוק המחוספס שאפיין כל-כך את הבנות ופורץ בשיר נוסף מהאלבום, "ציפור", שנכתב על ידי יעל כהן המתופפת ומקבל עיבוד קשוח וקצבי שמוציא את הקהל משלוותו הרגעית וכך גם "פרנויה זמנית", מאלבומם השני שיצא ב-95, שמגיע אחריו ומביא איתו סולו גיטרה משובח של ליעד שר.

"פעם הזמנים היו יותר טובים, כולם אומרים, ככה כולם חושבים", ככה פותחת מלי את השיר "זהירות" שבו עולה לבמה מפיקת האלבום ומורת הדרך, קורין אלאל, לדואט שמקפיץ את הקהל על רגליו עם אנרגיות מטורפות ורוח שטות שמעלה חיוך על השפתיים. ואם חשבתם שזה נגמר יש לכם טעות, הדואט של מלי וקורין ממשיך גם בשירים "חיה בתוך קופסה" שמתחיל חלש ומתפתח למהלומות תופים סוחפות שמפנות את מקומן להמנון הלא רשמי של הקשר בין קורין אלאל למכשפות – "כשזה עמוק", שנוגע כל פעם מחדש. "מי רוצה להיות נדיר", אומרת שלום, "אנחנו מוכרים היום אנשים נדירים" היא מוסיפה ומקדמת את "זן נדיר" עוד קלאסיקה מקפיצה ואיכותית בעלת מילים שפוגעות בול, קצב שלא נותן לרגליים לעצור, רוק שנות ה-90 – קלאסיקה כבר אמרנו.

המחשפות – זהירות מהמרווח, מתוך ההופעה אתמול

והלהיטים לא מפסיקים להגיע, שיר הנושא של הדיסק "עד העונג הבא" מגיע בגרסת שנות האלפיים שכוללת משחק של שלום גם על הבמה וגם עם הקול, קצב מטורף של הבנות, והמון אנרגיות על הבמה – עונג צרוף על אמת. ריף הגיטרה, התיפוף שעולה בקולי קולות והבס שמקדם את קולה של שלום מעיד על הצטרפותו להופעה של השיר "להתעורר בבוקר ולשנוא את עצמך" המבטא בכזה כישרון את הבקרים שבהם רק רוצים לחזור לישון.

"לפני כמה חודשים כשהתחלנו לעבוד על המופע ישבנו וחשבנו מה עושים, פתאום באה קורין אלאל נתנה לנו דפים ועטים ואמרה לנו להירגע ולכתוב ושסיימנו בגאונותה היא לקחה את כל הדפים ויצרה שיר חדש ממה שכתבנו" אומרת מלי ומוסיפה שכל הערב הזה הוא לענבל פרלמוטר.

השיר החדש שמדבר על ענבל, על הפחדים לגעת בחומרים הישנים של המכשפות, על הישיבה בבית ועל זה שאולי אף פעם לא הכרנו אותה באמת עדין לא זכה לשם אבל את הצמרמורת בגב הרגשתי גם הרגשתי, השיר מציג את היחסים בין הבנות לענבל, את הערכה העצומה שלהן עליה, את הרגשות הכנים ביותר שעטופים ברוק משובח של גיטרות נוגעות ותוף מלטף שמזיז את הקהל מצד לצד. אני כבר מחכה לקבל את הסינגל הזה.

המכשפות – קסם על ים כנרת

"ועכשיו הגיע הזמן להשתולל" אומרות המכשפות דור 2.0 ומתחילות את הקאבר המכושף לשיר "קסם על ים כנרת" של מרדכי הוניג במקור, שזכה לקצב מהיר מהבנות על הבמה והקפיץ את הקהל בפעם האחרונה לאותו ערב וחתם את ההופעה שכל מילה נוספת מיותרת לה… אבל בסוגריים נגיד רק שמלי שלום לא התחברה עד הסוף לגוון הייחודי של הלהקה, אבל אולי זה רק אני.